July 19, 2012

answers, finally!

Ah tuntuu mahtavalta kirjotella taas koneella! Niin paljon helpompaa :) En oo blogannu koneelta varmaan kolmeen kuukauteen! Mutta niin, nyt niitä vastauksia mitä ootte odotellu pitkään!


onko ollut ikävä OIKEAA perhettäsi?
- Tietenkin mulla oli ikävä mun perhettä, mutta ei mulla missään vaiheessa oikeestaan iskenyt hirveetä koti-ikävää. Amerikassa on koko ajan niin paljon tekemistä niin ei sitä ehtinyt oikein ajatellakaan.


Miten sun suhtautuminen suomeen on muuttunu tän vuoden aikana? Ootko enemmän innoissas siitä ku pääset takas suomee vai haikeena?
- Ton vuoden aikana mulla usein iski hetkiä, kun tajusin että jotkut asiat on Suomessa paljon paremmin. Opin arvostamaan monia pikkujuttujakin enemmän kun olin poissa. Usko tai älä, mut mulla oli hirveen ikävä suomalaista kouluruokaa, julkista liikennettä ja hanavettä! Vaikka olinkin innoissani siitä että pääsen näkemään perhettä ja kaikkia kavereita Suomessa, olin enemmän haikeena. Itkin hullun paljon mun vikoina päivinä siellä, koska en tiennyt millon pääsen näkemään kaikkia ihania kavereita uudelleen jotka mun piti jättää Amerikkaan.

mitä tuut kaipaamaan eniten jenkeistä?
- Mun kavereita, mun hostperhettä/sukua, sitä huolettomuutta, sitä miten vapaa-aikaa vietetään siellä, ja vaan Danvillea/Kentukya/Amerikkaa ylipäätään. I love that place. Mulla on ikävä ihan kaikkea, mutta en jaksa alkaa listaa kaikkee tähän haha.

1. Mikä on parasta amerikkalaisessa kulttuurissa, entä mikä huonointa? 2. Syödäänkö amerikassa todellakin niin paljon roskaruokaa kuin televisiossa ym. medioissa näytetään? 3. Miten koulupäivät ovat erilaisia kuin täällä Suomessa? 4. Haluaisitko asua mieluummin pysyvästi siellä vai täällä Suomessa ? Kiitos :)
- 1. Parasta on se miten iloisia, sosiaalisia, rentoja, hauskoja, ja puheliaita jenkit on! Mulla on sitä hirveen ikävä. Huonointa juttua mulla ei nyt tuu mieleen... Yks ainki on se että ne menee autolla JOKA PAIKKAAN. Vaikka menis kylään jollekin joka asuu samalla tiellä, saatetaan ottaa auto mukaan. Ja siellä ei oo julkista liikennettä. 2. Monet amerikkalaiset syö ulkona hirveesti, mutta ei ne missään mäkissä syö päivittäin kumminkaan. Mutta kyllä ne syö epäterveellisemmin kun suomalaiset. 3. Mun koulussa Amerikassa mun lukkari pysy samana koko vuoden, joka päivä oli aina samanlainen. Se oli mulle eka vähän shokki mut siihen tottu sit aika nopeesti kuitenkin. Ei ne liian erilaisia muuten ollut :) Tunnit oli vaan lyhyempiä ja mulla oli enemmän aineita päivässä. 4. Käyn lukion täällä ainakin loppuun, mutta haluisin ehdottamasti takaisin Amerikkaan. Ois siistii mennä siellä collegeen tai asua siellä muutaman vuoden. Pitää kattoo!

Onks vaihtoon lähteminen ollu sun elämän paras valinta? Onko se tosiaan elämä vuodessa, ei vuosi elämässä? Pelottaako kotiin meneminen? Luuletko, että asiat tulee muuttumaan Suomessa? Mikä on ollut parasta siellä? Oletko sä muuttunut? Tuliks se ikävä siellä sietämättömäks missään vaiheessa?
- Ehdottamasti oli!! Juu on, mikään ei kuvaile vaihtovuotta paremmin kun se, että se on elämä vuodessa eikä vuosi elämässä. Mua pelotti Suomeen palaaminen aika paljon, koska pelkäsin että kaikki on täällä ihan erilailla kun tuun takaisin. Mutta nyt must tuntuu ihan kun elämä täällä ois vaa pistetty paussille siks aikaa kun olin poissa, ja tulin tänne vaa jatkaa mun elämää siitä mihin sen jätkinkin. Mutta musta tuntuu että mä oon muuttunut jonkin verran, ja siksi tää tuntuu niin oudolta nyt. Ei tullu :)

Tietty sun kielitaito on kohentunu paljon tän vuoden aikan mut ootko jo tähän mennes huomannu itessäs jotain muutosta? :) ja mikä ois sun vinkki tuleville vaihtareille?
- Oon huomannu paljon pieniä asioita. Esimerkiksi oon kuullut paljon siitä että oon nyt kuulemma paljon avoimempi, puheliaampi ja äänekkäämpi haha. Kannattaa olla avoin, kokeilla kaikkea, mennä kaikkeen mukaan, ja mennä rohkeesti juttelemaan ihmisille! :)

Millasia fiiliksiä oli ennen lähtöä, lähtöpäivä, saavuit sinne, puolivälissä, ja nyt ? Oliko yfu sun mielestä hyvä ? Kadutko mitään ? Miten neuvoisit tulevaa vaihtaria vuoden alussa kun hän saapuu kohdemaahan? (puhuminen, perhe, kaverit, 'miten olla') Opitko jotain itsestäs ? Saitko heti kavereita vai oliko tehtävä töitä ?
- Apua tästä tulee pitkä vastaus! Olin pitkään halunnut lähteä vaihtoon, joten ennen lähtöä olin tosi innoissani!! Lähtöpäivä ei tuntunut todelliselta, en tajunnut että jouduin sillon sanomaan heippa mun perheelle ja kavereille vuodeksi, olin liian innoissani hahaha. Valvoin myös koko yön ja pakkailin kiireessä, joten olin hirmu väsynyt enkä tajunnut mistään mitään haha. Olin niin innoissani kun saavuin sinne, mutta olin sillon toooosi väsynyt ja paljon ujompi myös. Saavuin sinne yöllä joten ajettiin vaan kotiin ja nukuin melkein koko automatkan vaikka koitinkin pysyä hereillä ja olin ihan confused koska en tiennyt missä olin. Seuraavana aamuna kun heräsin ekaa kertaa mun uudesta huoneesta olin ihan sekasin. En tiennyt missä olin, mitä mun piti tehdä, minne mun piti mennä ja yms. Mutta seuraavan parin päivän aikana aloin jo tottumaan siihen elämään ja tapasin paljon ihmisiä. Noin puolivälissä alko tuntua siltä että kunnolla kuuluisin sinne, ja tuntu siltä että olisin oikeesti kotona ja että oon aina asunut siellä. Loppua kohti toi tunne vaan vahvistu ja tutustuin sillon ihmisiin entistä paremmin ja löysin mun tärkeimmät kaverit ja aloin viettää niiden kanssa paljon aikaa ja meistä tuli tosi läheisiä. Vikat päivät oli niin vaikeita, näin kavereita niin paljon kun pystyin ja itkin enemmän kun olin varmaan koskaan itkenyt.
YFU oli mun mielestä tosi hyvä! Hoiti kaiken hyvin :) En oikeestaan kadu mitään, muutama asia kyllä ärsyttää vähän ja nyt jos oisin samassa tilanteessa kun sillon, tekisin ne erilailla. Kannattaa mennä rohkeesti vaan puhumaan ihmisille! Kysele heistä kaikkee (useimmat amerikkalaiset tykkää kertoo/puhuu ittestään hahaha), kysele kaupungista ja osavaltiosta ja yms, ole avoin ja koita kaikkea :) Opin ittestäni hirveesti, ja oon paljon itsevarmempi nyt. Kavereita mulla oli paljon, mutta jos halusi läheisiä kavereita niin oli tehtävä töitä. Mäkin sain tosi läheisiä kavereita vasta koti vuoden loppua.

Oliko sulla aluksi kulttuurishokkia tai mitään kun tulit sinne ? :D
- Ei mulla oikeestaan ollut kulttuurishokkia kun saavuin sinne, tietenkin kaikki tuntu vähän oudolta aluksi, mutta mulla iski enemmän kulttuurishokkia kun tulin takaisin Suomeen hahaha.

ootko juonu alkoholia siellä? ketä kaikkia sun isäntäperheeseen kuuluu? onko sulla siskoja tai veljiä( suomessa siis)? kuka on sun paras kaveri siellä? onko sulla paljon kavereita siellä?
- En juonu. Mulla oli Amerikassa vanhemmat, samanikänen sisko, ja 2 vanhempaa veljeä. Toinen veljistä käy sitä Centre Collegea ja toinen on ilmavoimissa ja asuu tällä hetkellä Hawaiilla. Mulla on 2 nuorempaa siskoa Suomessa :) Oli mulla paljon kavereita Amerikassa, mutta mun läheisin kaveri oli varmasti Mary-Scott. Mulla oli muutama muukin tosi läheinen kaveri siellä, mutta Mary-Scott tunsi mut parhaiten ja kerroimme toisillemme kaiken.

Jatkatko blogin kirjottamista vaihtarivuotes jälkeenkin vielä? Olis meinaan kiva kuulla miten 'sopeutuminen' takas Suomeen sujuu, miltä tuntuu vaihtarivuoden jälkeen ym. :)
- Kyllä mä tätä vielä ainki jonkin aikaa kirjottelen :)

oliks loppuajasta enää nii paljoo sun host-perheen kanssa, kun musta tuntu kuvien perusteella että olisit hengiallu enemmän muiden ihmisten kans.
- Olin tietenkin, mähän asuin niillä haha. Mulla ei vaan ollut mun kameraa käytössä loppuajasta, joten kuvia ei tullut otettua niin paljon. Näin kavereita kyllä enemmän vuoden lopussa kun alussa ja niiden kanssa tuli otettua enemmän kuvia kännykällä sit :) Mutta kyllä esim. Jodi näkyy aika monessa noissa vikoissa kuvissakin!

Miten vietit sun vikan päivän/illan Amerikassa?
- Pakkailin, kävin muutamassa kaupassa, ja illalla Mary-Scott järkkäs mulle pienet läksärit niillä :) Mary-Scott oli tulossa meille yöks sillon ja oltiin jo suunniteltu että valvotaan koko yö. Saatii sitten vanhemmilta lupa olla ulkona niin pitkään kun halutaan, kunhan oon pakannu ja valmis lähtemään 9 aamulla! Chillailtiin sit kavereiden kaa ympäri kaupunkii, käytiin jätskillä, otettiin kuvia ja sellasta! Jollain yhtäkkiä tuli mieleen että niillä on ilotulituksia kotona, ja innostuttiin kaikki siitä ideasta että se kävis hakemassa ne haha. Joten leikittiin sit vähän ilotulituksien kaa myös sinä yönä... Ja sit kun suurimman osan piti mennä kotiin, jäätiin Mary-Scottin ja Karlin kaa viel seikkailemaan ympäri kaupunkii. Löydettiin Karlin autosta katuliituja ja koristeltiin sit vähän teitä ja parkkipaikkoja niillä haha. Sain myös koittaa ajaa Karlin autoa ihan pikkasen tyhjällä parkkipaikalla joskus 3 am aikaa. Ja se ajo meitä sit ympäriinsä ja koitettiin saada joitain kavereita sneak outtaa näkee meitä keskellä yötä haha. Sit jonkin aikaa sen jälkee meijän piti mennä meille Mary-Scottin kaa koska en ollut täysin valmis pakkauksen kaa. Käytiin sit viel aamiaisella joidenkin kaa ennen kun lähettiin kentälle. Se oli ehdottamasti yks parhaimmista illoista/öistä ikinä.

Ekakski haluun sanoo, et oon seurannu siun blogia tän koko vuoden ja oon tykänny tosi paljon! :) Elikkä kiitos ihanasta blogista ja siitä, etä oot jaksanu päivitellä aika ahkerasti! Toivottavasti vielä jatkat bloggailua Suomessa paluusi jälkeisestä elämästä. :D Semmonen kysymys et ootko ajatellut vielä muuttavasi joskus tulevaisuudessa takaisin Amerikkaan? :)
- Kiitos paljon!! :) Ihanaa että oot tykännyt! Kyllä mä siellä ainakin jonkin aikaa haluun vielä asuu :)

missä asut suomessa ja missä koulussa oot? monta vuotta olet? millon sulla on synttärit? lempiruoka? ootko kasvanu ns. "henkisesti" siellä? miten? mihin sulla menee eniten rahaa? onko sun vanhemmat kuitenkin ihan suomalaisia vaikka oottekin asunu eri maissa? missä kaikkialla oot ollu kesätöissä? ootko ikinä seurustellu? miks valitsit YFU:n järjestöksi? mikä on sun unelma-ammatti?
- Asun Espoossa ja oon Etu-Töölön Lukiossa. Oon 17v, joulukuussa syntynyt. Tykkään kanasta hirveesti haha. Oon mä kai vähän. Vaatteisiin varmaan menee eniten rahaa. Ihan suomalaisia on :) En oo ollu. En oo. Oon kuullut YFU:sta niin paljon hyvää ja se kuulosti parhaalta vaihtoehdolta kaikista vaihtojärjestöistä joita katoin. En tiiä.

Hei. Ku siihen YFU:n hakemukseen pitää laittaa se kuva, nii pitääkö se olla naamasta vai koko kropasta vai mite? :D
- Mä pistin kai naamakuvan! En muista tarkalleen mitä siinä sanottiin et millanen kuva pitää olla, mut sillee mä pistin :)

Onko sun hampaat valkaistu ja onks muutenki kaikkien amerikkalaisten hampaat valkastu? :) tai et onks se siel vähän niinku tapana?
- Jotkut siellä valkasee, mutta ei se oo niin iso juttu kun mitä jossain telkkarissa näkyy. Kyllä mäkin siellä vähän kokeilin joitain valkasu juttui mut en mä hirveesti niitä käytä.

Menikö monet noist valmistuneista joihinki ivy leaguen kouluihin vai meneekö useimmat joihinkin niihin ihan normaaleihin halvempiin yliopistoihin? Ja miten suomalaisen on mahdollista saada joku stipendijuttu tai sellanen että voi opiskella amerikassa?
- Jotkut meni Ivy Leaguen kouluihin, mutta suurinosa meni kai ihan normaaleihin yliopistoihin. Mutta nekin on kalliita! En oo varma miten suomalainen vois saada stipendin Amerikkaan, mutta aion selvittää asian koska haluan ite mennä :)

Surffasitko siis ihan itse oikeesti ton laudan kanssa vai otitteko vaan siistejä kuvia? : )
- Tää kysymys oli eri postaukseen, mutta vastaan siihen nyt vaan tässä :) Surffattiin surffattiin! Se oli aika vaikeeta kyl koska aallot ei ollut niin hyviä, mutta yritettiin kuitenkin parhaamme haha. Olin kerran aiemmin surffannut, ja se oli sillon siellä Hawaiilla :)

pärjäsitkö amerikassa hyvin englannin kielellä? Oliko aluksi vaikea ymmärtää amerikanenglantia?
- Mä ainakin pärjäsin koska oon puhunut englantia koko elämäni, osasin sitä nuorempana paremmin kuin suomea, ja nyt taas on sama tilanne. Mutta oli välillä vähän vaikee ymmärtää koska ne puhuu tosi nopeesti ja en ollut kuullut enkkuu sillee niin pitkään aikaan, mutta ei kestänyt pitkään kunnes se tuntu ihan normaalilta :) Mäkin kuulostan nyt kuulemma enemmän amerikkalaiselta haha.

Mitkä matkatavarat sulla oli kun lähit? oliko sulla käsimatkatavaroissa vaan yks matkalaukku vai oliks sulla sen lisäks jotain käsilaukkuu tai tietokonelaukkuu erikseen?
- Mulla oli yks matkalaukku, ja käsimatkatavaroissa vetolaukku ja käsilaukku :)

Mitä sä käytit siellä maksuvälineenä? Toimiiko Visa Electron hyvin? Kysytäänkö siellä yleensä ID:tä kun maksaa kortilla?
- Toimi Visa Electron hyvin, ja kävin joskus nostamassa käteistä ja maksoin sit sillä haha. Mulla oli myös toinen kortti mukana joka oli yhdistetty mun äitin tilille.

Mitä siihen yfun hawaji retkihintaan kuulu ? paljon se oli sulle ? ilmotettiinko sulle siitä jotenki vai? ketä kaikkia sinne osallistuu (miltä alueilta), et koko usan vaihtarit vai vaan lännen ? toivoikko sä mitää osavaltioo ?
- Siihen kuulu periaattees kaikki, paitsi lennot ja sun shoppailut. Muistaakseni se oli noin $1000 + lennot jotka piti itse varaa. Kuulin siitä kavereilta ja sain sähköpostin muistaakseni. Siellä oli vaihtareita jotka oli kotoisin ihan joka puolelta maailmaa, ja koko USA:n vaihtarit :) Siellä oli vaihtareita vaikka kuinka monesta osavaltiosta! En toivonu.

en saanu jostain syystä laitettua siihen uusimpaan postaukseen kommenttia nii laitan nää kysymykset nyt sit tänne! :) ootko pitäny paljon yhteyttä amerikkaan sun kavereille tai perheelle? ja miten? ketä kaikkia oli vastassa sua kun tulit suomeen? ootko sopuetunu hyvin taas asumaan suomessa? kuinka monta valmennusta YFU piti vaihtovuoden aikana? ja oliko ne valmennukset kivoja? miks valitsit järjestöksi YFU:n? saitko sää helposti kavereita USA:ssa? ketä sun perheeseen kuului USA:ssa ja olitko kaikkien kanssa läheinen? kasvoitko vuoden aikana ns. henkisesti? miten? harrastitko mitään USA:ssa? entä harrastatko mitään Suomessa? missä asut Suomessa?
- Joo siinä oli joku pieni ongelma mutta sain sen sit korjattua :) Olen pitänyt! Joka päivä tekstaan joidenkin kavereiden kaa. Jos on iPhone, niin siinä toimii iMessage jolla voi tekstaa ilmatteeks :) Kentällä oli mun perhe, mun mummi, mun täti, mun serkku, ja pari kaverii. Joo kyl tää pikkuhiljaa alkaa tuntuu normaalimmalta, vielä tuntuu vähän oudolta kylläkin. Jos muistan oikein niin YFU:lla oli 3 isoo valmennusta Amerikassa. Juuu mulla oli paljon kavereita Amerikassa, mutta sain tosi läheisiä kavereita vasta noin puolivälin jälkeen. Oon vastannut tollasiin miten muutuin kysymyksiin jo ylempänä :) Kävin välillä salilla Amerikassa. Pelaan Suomessa tennistä, ja oisin halunnut pelaa koululle Amerikassa, mutta multa puuttu joku paperi joka mun lääkärin ois pitänyt täällä täyttää. Asun Espoossa.

Mitä sulle tulee Amerikasta eniten ikävä? Entä mitä tuli suomesta ikävä Amerikassa? Tuliko sulle siellä semmosia hetkiä et olisit halunnu vaan takas suomeen? Oliko sun vaikea sopeutua sinne? Oliko usein ikävä? :)
- Ihmisiä on eniten ikävä. Amerikassa ikävöin niin random juttuja, kuten ylempänä mainitsin kouluruuan, julkisen liikenteen ja hanaveden hahaha. Ruisleipää ja karjalanpiirakoitakin oli ikävä... Ei tullut, viihdyin siellä tosi hyvin! Ei ollut liian vaikea sopeutua eikä usein iskenyt ikävää :) Välillä oli ikävä kaikkia, mutta ei pahasti.

En nyt saanut tuohon viimeisimpään postaukseen lähetettyä kysymyksiä mutta laitan tähän. :) Ootko nyt missä Suomessa opiskelemassa, koska oletan että et ainakaan ole peruskoulussa, jos olet lukiossa, miten olet saanut toimimaan vaihdon? Mikä tunne oli ensimmäisenä kun jätit Suomen? Oliko oppiaineet vaikeita USA:ssa?
- Oon lukiossa :) En oo varma mitä tarkotat kun kysyit että miten oon saanu toimimaan vaihdon, mutta meen nyt lukion tokalle. Oisin menossa kolmoselle jos en olisi lähtenyt vaihtoon, mutta koska lähin vaihtoon niin otin periaattees "välivuoden" kesken lukioo haha. Olin innoissani kaikesta, ja halusin nähdä mahdollisimman paljon kaikkea. Ei ollut liian vaikeeta, jotkut jutut oli naurettavan helppoja, mutta oli siel vähän haastettakin välillä.

Ja jatkan vielä : D Miten sait maksettua sen ja paljonko sinne suunnilleen tarvitsee käyttörahaa? :D Miten muuten sait hoidettua kaikki raha-asiat yms? Oot kyllä tosi kaunis :)
- Vanhemmat makso, ja en osaa oikee sanoa käyttörahasta tällee... Sain aina rahaa kun sitä tarvitsin, en oikein tiiä paljon käytin kuukaudessa suurinpiirtein. Ihan liikaa varmaan hahaha. Mulle pistettiin kortille rahaa kun olin menossa jonnekin matkalle, shoppailee, tai kun piti maksaa joku puhelinmaksu. Ja apua kiitos paljon! :)

Minkälaiset fiilikset sulla oli, kun kävelit turvatarkastukseen jenkeissä, ja jätit kaikki sinne? Tuntuks se kamalalta ja että kaikki oli ohi, vai et jes pääsen näkemään kaikki? Onko ikävä takasin kovakin, miten pidät yhteyttä sinne? Koitko jotain kulttuurishokkia tullessas takaisin? (ja ois kiva jos tekisit postauksen eroista, nyt kun oot suomessa:D)
- Se oli HIRVEIN tunne ikinä. Kun kävelin turvasta läpi ja näin kun kaikki vaan vilkutti siellä ja itki, menin ihan sekasin. Aloin vaa itkee entistä enemmän, mutta onneks mulla oli Mary-Scott siinä. Se sai tulla portille asti saattaa mua :) Mutta se tuntu ihan kamalalta, just siltä että kaikki on ohi. Ikävä on kova ja puhun mun jenkki kavereiden kaa päivittäin. Tekstaten/facebookissa/twitterissa pidän yhteyttä :) Koin! Olin ihan sekasin kaikesta, kaikki tuntu niin oudolta. Voisin koittaa tehdä sellaisen jossain vaiheessa :)

Tuntuuko hassulta palata ns. normaaliin elämään? Vaikka tavallaan normaalia elämäähän se on ollut koko ajan, vai? Aijotko jatkaa blogin pitämistä? Olisi kiva, jos jatkaisit, täällä ainakin yksi lukija :) Olen seurannut blogiasi koko vuoden ja osaat kirjoittaa hyvin ja selkeästi :) Huippublogi! Niin, ja olet kaunis! :)
- Tuntuu! Elämä täällä tuntuu liian normaalilta, ihan kun mikään ei olisi muuttunut täällä. Mutta mä oon tietenkin muuttunut, joten se saa kaiken tuntumaan oudolta. On vaikeempi sopeutua tänne nyt ja katon kaikkea erilailla. Kyllä mä tätä vielä kirjottelen :) Ahhh kiitos kiitos kiitos!! :)

olit siellä yfun hawaji retkel: kuinka kauan kesti, mistä päi jenkkei osallistujat oli, paljon makso (mitä hintaan kuulu ja mitä ei) ?
- Se kesti viikon, vaihtareita oli ihan joka puolelta jenkkei, ja se oli noin $1000 + lennot. Hintaan kuulu periaattees kaikki mitä siellä tehtiin :)

mitkä rokotteet otit kun lähit sinne/ mitä sulla oli ? otitko esim sitä japanin aivotulehus tai vesikauhu ? ku oon miettiny et tohtiiko lähtee ilman noitten ottamista, et lähtis niillä mitä järjestön papereistä löytyy.
- Mulla oli aika paljon rokotteita jo otettu, mutta otin sit viel ne jotka mult puuttu ja luki YFU:n rokotepaperis. En muista enää, enkä tiiä missä se paperi nyt on haha.

Mitä mieltä vanhempasi oli vaihtarivuodestas? Voisin ajatella lukiota. Jos pääsisin vaihtoon jenkkeihin tai ausseihin. Mutta iskä sano että ehkä Viroon. Mutta se on aika tyhmää maksaa vuodesta 6000€ kun ausseihin pääsee 4kk sillä 4000€... Ja koko vuosi jenkkeihin tai ausseihin 8000-9000€.
- Mun äiti oli itse vaihtarina, joten se ei ollut sitä hirveesti vastaan haha. Se oli niin uskomaton kokemus, että koita parhaasi suostutella vanhempasi päästää sut lähtemään! Niin mä ainakin tekisin jos oisin samassa tilanteessa :) Etsi netistä muiden kokemuksia ja kerro niitä vanhemmillesi ja yms. Vaihtoon lähtö oli elämäni paras valinta, enkä vaihtaisi tota kokemusta mihinkään mistään hinnasta.

otikko sä mukaan suomen lipun vai ostikko vai mistä ? jos sulla ei ollu ni miten muut vaihtarit tiiäkkö yhtää oliko ottanu vai ostanu matkalla ?
- Sain mun serkuilta sellasen pienen Suomen lipun kun lähin :) En muista vaihtareistä tiiä. Ei sitä lippua siellä oikeestaan mihinkää tarvii eikä monet varmaan ota sellasta mukaan, mä pidin sitä vaa mun huoneen seinällä.

Sun blogi on tosi hyvä ja oon lukenu sitä sun koko vaihto vuoden ajan! :) Haluisin kysyy (ei siihen kysymys postauksee) et mitä oot tykänny YFU:sta? Ite oon päättäny et lähen ens vuon vaihtoo (Jenkit ois toiveena) ja oon miettiny paljon et lähtisin just YFU:n kaut. Niin suositteletko? Onks ollu mitää huonoi puolii? Onks asiat hoitunu kaikki ajallaa ilma suurempii ongelmii? Ja jos sun tuttui on ollu kans YFU:n kaut ni mitä ne on mieltä? Onks Jenkit kans ollu hyvä kohde? Mietitkö ollenkaa esim. Brittei? Kauheest kysymyksii... Toivottavast jaksat vastaa :)
- Kiitos!! :) Tietenkin jaksan vastata, mutta vastaan tähän nyt tässä koska se on helpompi näin, i hope it's okay! Tykkäsin YFU:sta hirveesti, ne hoiti kaiken tosi hyvin ja kaikki oli selkeetä ja helppoa. Suosittelen hirveesti! En oo keltään mun tutulta kuullut mitään hirveetä YFU:sta, joillain on saattanut tulla pieniä ongelmia, mutta ei mitään vakavaa. Mulla meni kaikki tosi hyvin :) Jenkit oli paras kohde! En olisi voinut kuvitella olevani missään muualla haha. En mä oikeestaan Brittei hirveesti miettinyt, vaikka olisihan sekin varmasti ollut siistii, koska halusin ehdottamasti Amerikkaan ja kokemaan sitä high school elämää siellä.

Ainii! Unohdin vielä kysyä että mitkä maat laitoit tohon YFU:n hakulomakeeseen kun siinä on että pitää pistää 4 eri maa valintaa? Ja täähän oli just se asia mikä mua eniten YFU:ssa mietitytti...
- Pistin USA:n ekaks tietenkin, muita en tarkalleen muista... Olin aika varma että pääsen sinne, joten en miettinyt liikaa mitä muita maita pistäisin. Siinä tais olla Canada, Australia ja Uus Seelanti... En muista enää haha,

Saitko paljon sellasia kavereita/tuttuja joiden kanssa uskot tapaavas ja pitävän yhteyttä vielä pitkään ? :D
- Sain! Vaikka kuinka monta :)

Luuletko että monet Amerikkalaiset tulee jossain vaiheessa näkemään sua Suomeen? Meetkö jossain vaiheessa näkemään kaikkia Amerikassa?
- Jotkut suunnittelee tänne tulemista jo :) Ens kesänä muutama kaveri koittaa tulla tänne, ja toivon hirveesti että se onnistuu! Ja ehdottamasti meen, en vielä vaan tiiä tarkalleen millon... Varmaan ens keväällä tai kesällä :) Tai toivon niin ainakin.


Nonni! Tässä olkaa hyvä :) Tän tekemisessä kesti ikuisuus! Oon ylpee jos joku jaksaa lukee kaiken, innostuin vastailemaan joihinkin kysymyksiin vähän pitemmin haha. Mutta vihdoinkin sain tän tehtyy, jeeee!

10 comments:

  1. Anonymous20/7/12 10:49

    Mun iso kommenttilista ei ollut siinä :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. ootko varma? :o koska vastasin kyllä kaikkiin kommentteihin! muistatko mitä kysyit?

      Delete
    2. Anonymous20/7/12 16:45

      Jooo:p tai vika voi myös olla siinä et lähetin puhelimen kautta:p mul oli niinku 15 kysymystä:p

      Delete
  2. Anonymous20/7/12 14:08

    Vihdoin, odotin tätä jo kauan :) Tän jälkeen tekis mieli niin paljon lähtee Jenkkeihin vaihtoon. Mutta ei taida onnistua. Ehkä sitten lukion jälkeen yliopistossa vaihtoon...

    ReplyDelete
    Replies
    1. anteeks tän postaamisessa kesti vähä aikaa... mutta suosittelen hirveesti vaihtoon lähtemistä jos saa mahdollisuuden lähteä :) it's amazing! mäki haluun mennä takas jenkkeihin lukion jälkeen

      Delete
    2. Anonymous21/7/12 13:29

      :) No meen jo syksyllä lukion tokalle, joten ei enään kerkee. Mutta tosiaan sitten lukion jälkeen ehkäpä, kyllä mä meen opiskelemaan tai muutan jonnekkin ulkomaille varmasti vielä.

      Delete
  3. Anonymous21/7/12 18:17

    Aiotko tanssia Wanhojen tanssit? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kyl mä aika varmasti ne tanssin :)

      Delete
  4. Anonymous21/7/12 20:45

    vielä semmonen kysymys, käyttikö joku joskus hyväks sitä ettet ehkä tajunnu kaikkee ? Kun mulla on kauhee pelko siitä et joku käyttää ns. hyväks ku en tajuu mitä puhutaan (ainakaa alus :D toivotaa et loppua kohti paranee) ://
    t. 2012-2013/yfu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ei mulla ainakaan käynyt tollee :) kyllä kaikkee aika hyvin ymmärtää, ja jos on jotain mitä ei tajua nii kysy joltain vaa ja ne selittää! :) sit ens kerralla jos joutuu vastaavanlaiseen tilanteeseen niin on helpompaa haha

      Delete

Make my day, leave a comment :)