November 14, 2011

answers

Mooi! Ku löysin joku kuukaus sitte sun blogin niin luin sen alusta asti viimosimpaan päivitykseen, ja oon siit asti alkanu seuraan tätä. Ja tykkään tosi paljo! En tiiä oonks ite lähös vaihtoo, mut silti jotenki kiinnostaa lukee näitä :) Nii ja semmonen kysymys et miten sut otettii vastaan esim. siellä koululla? Miten ihmiset suhtautuu vaihtareihin ja suomalaisiin? :) Ja mitä ne ylipäätänsä tietää Suomesta ja suomalaisista? :D


- Mooi! :) Apua kiitos oot ihana! Mut otettiin vastaan hyvin mun mielestä. Tulin tänne 2 viikkoo sen jälkeen kun koulu oli alkanut ja menin heti seuraavana päivänä kouluun kun olin tänne saapunut niin olin aivan järjettömän väsynyt (2 valvottua yötä takana) ja olin aika eksyksissä koska en ollut ehtinyt tutustua mun perheeseen tai asuinalueeseen yhtään ennen kun mun kunnon arki täällä alkoi. Kaikki oli tosi kiinnostuneita musta ja Suomesta ja se tuli vähän shokkina kun yhtäkkiä kaikki tuli juttelemaan ja mä olin ihan super väsynyt hahaha. Ja nää ei tiiä niikun mitään Suomesta! Ei tiedä missä se on, millast siel on, ne vaan luulee et asun jossain pohjoisnavalla.


onks sun host perhees tarkat säännöt vai saaksä mennä ja tulla ihan miten haluut?=)


- Ei oo mitään hullun tarkkoi sääntöi, mut ei Amerikka oo ihan yhtä turvallinen kun Suomi niin nää ei haluu et liikun hirveen myöhään ulkona pimeessä. Ja täällä on muutenkin vähän vaikea vaikee ite kulkee kaikkialla, ei oo julkista liikennettä tässä kaupungissa ollenkaan, autolla mennään kaikkialle :) Niin kuljen mun siskon kanssa aika paljon.


Heheh tässä tulee pari kyssää :) ootko lihonu siel yhtää? (et näytä et oot, et et älä ota tätä pahalla, mut kiinnostaa vaa tietää :D) mitä on eniten ikävä läheisten lisäksi suomessa? millanen järjestö toi yfu on ollu, oon itekki lähtemäs sillä vaihtoon ens vuonna


- Hahaha valitettavasti olen! Se oli kyllä ihan odotettavaa. Joku 5 kiloo, hups... En ois koskaan uskonut että sanon tällee, mutta mulla on ikävä julkista liikennettä ja (ilmasta) kouluruokaa! Noi mulla tulee ekana mieleen. Tääl on vaikee kulkee yksin minnekään, ja koululounas täällä on yleensä pizzaa tai hampurilainen tai yms. ONNEKS meijän koulussa on myös salaattipöytä, sieltä mä haen melkein päivittäin ruokaa. Ja YFU on ollu tosi hyvä! Se on hoitanu kaiken tosi hyvin, kaikki paperit oli selkeitä ja esim. valmennusleiri oli mahtava. Ei oo mitään valittamista :)


Paljonko oot käyttänyt rahaa, ja paljonko sulla menee suurinpiirtein kuukaudessa? Oliko helppoa tutustua ihmisiin jne?


- Rahaa oon käyttänyt täällä oloaikana ehkä noin vajaa 1000 dollarii (sori äiti)... Täällä kuluu rahaa pikkujuttuihin ja pitää ain ostaa esim uus shampoo, kosmetiikkaa ja yms. Ja täältä ostin myös esim hiustenkuivaajan ja kihartimen koska pistorasia on eri. Ja olin siel floridassa jossa innostuin vähän shoppailemaan haha. Käteistä mulla ei oo paljo yhtää enää jäljellä, korttia oon käyttäny pari kertaa. Mut nyt koitan ostaa vaan tosi tarpeellisii juttui koska tota rahaa kuuluu muuten ihan liikaa! Ja joo ihmisiin on helppo tutustuu koska monet on tosi kiinnostuneita kaikesta ja tulee juttelee :)


miks oot nii ruma ainii mä en saa enää kysyy tämmösii kysymyksii, daaamn! ainii en saa kiroilla, darn it!


- Tua.... :D:D:D:D


Mitä kieliä osaat puhua?


- Suomea ja englantia sujuvasti, vähän espanjaa, vähän ruotsia ja vähän ranskaa.


Minkälainen oli eka koulupäivä? :-) Tuliko ihmiset heti kiinnostuneina luokse, ja löysitkö luokkiin? Ja mitä vinkkejä sulla olis ens vuonna lähteville vaihtareille? ps. Sun blogi on ihana 


- Jännitin ekaa koulupäivää iha hirveesti! Kouluun menin heti seuraavana päivä kun olin tänne saapunut, niin olin muutenkin ihan sekasin kaikesta mutta lopulta kaikki meni tosi hyvin! Jotkut ihmiset tuli kiinnostuneina juttelemaan ja se oli tosi kivaa. Ja jotkut vei mut sit luokasta toiseen aina kun kello soi koska olin tosi eksyksissä, kävelin lukkari kädessä koko päivän haha. Ja vinkkejä, hmm... Rohkeesti vaan puhumaan ihmisille ja kysymään apua jos sitä tarvitsee :) Ja ei kannata pakkaa hirveesti kaikkee, täältä kyllä saa ihan kaikkea! Mulle sanottiin toi sama juttu mut silti mun matkalaukku paino joku 4 kiloo liikaa ja sain kaikki talvikamppeet Suomesta postissa perässä koska ei mahtunut mukaan hahaha. En tiiä miten tuun pääsemään suomeen takaisin koska tavaraa tulee kertymään varmaan 2-3 kertaa enemmän kun mitä mul oli tullessa...


Mooi ! =D * kuinka monta siskoa ja veljeä sulla on ? onko sun vanhemmat naimisissa, tai avoliitossa kihloissa tai jotain vai ovatko he eronneet ? * Miten olet viihtynyt amerikassa, olet ollu jo melkein 79 päivää ! :D *missä koulussa oot suomessa ? *mitä harrastat ? *mikä on sun suosikkiruoka ? *onko sulla poikaystävää? * kuka henkilö on sulle tosi tärkee, jota ilman et voisi elää? * kuinka paljon maksaa vaihtarivuosi amerikassa ? *antoko sun vanhemmat paljon cashia mukaan ? * tykkäätkö että mä pidän sun blogista ? :)


- Moikka! :) Suomessako? Suomessa mulla on 2 siskoa, ja mun vanhemmat on eronnut. Oon viihtynyt tosi hyvin! Tykkään tästä alueesta tosi paljon ja ihmiset on mukavia :) Ja hui apua aika on mennyt tosi nopeesti, oon ollut täällä 80 päivää nyt! Suomessa käyn Etu-Töölön lukioo. Tennistä oon pelannut moonta vuotta, aikaisemmin mulla oli enemmän harrastuksii mut tennis on ainut joka on kunnolla jäänyt tähän päivään asti :) Mun on vaikea nimetä yksi suosikkiruoka koska tykkään niin monesta haha. Lemppareita on kumminkin esim. tortillat, riisi, kana, salaatit, subway patongit, spagetti, nachot, kiinalainen ruoka ja yms... Hui ku oon hyvä saamaan itteni kuulostamaan henkisesti tosi läskiltä hahaha. Ei oo poikaystävää. Kaikki mun ihanat kaverit ja perhe. Vaihtarivuoden hinta riippuu iha järjestöstä, YFU:lla se oli noin 10 000e + tietenkin raha mitä käyttää täällä ja sillee. Sain käteistä jonkin verran mukaan, mut tarkotuksena oli kai käyttää korttii. Ja kiitos tykkään tosi paljon! :)


Missä olet asunut aiemmin ulkomailla ja minkä takia?


- Oon asunut Amerikassa aiemmin sekä Filippiineillä ja Hong Kongissa :) Asuin ulkomailla yhteensä noin 9 vuotta vanhempien työn takii.


Miten sulla menee sun hostperheen kanssa? oliko niihin vaikea tutustua, vai tuntuko ne heti tutuilta ja "omalta perheeltä"? ja sitten, paljonko sulla suunnilleen menee rahaa siellä? ja kuinka helposti tutustut siellä ihmisiin, onko ne kiinnostuneita vaihtareista, vai pitääkö sun mennä juttelemaan ja tutustumaan "väkisin"? ja sitte vielä että miten opettajat siellä suhtautuu suhun, saatko yhtä paljo tehtävii ku muut, vai saatko helpotusta? sori jos oot kertonu jo jostai näistä täällä, mut ainakaa mä en oo huomannu:)


- Mulla menee mun hostperheen kanssa tosi hyvin! Nää on kaikki tosi ihanii ja tullaan hyvin toimeen. Ei ollut vaikea tutustua :) Selitin tosta raha jutusta jo aiemmin, jos luet kaikki vastaukset niin tiiät varmaan jo vastauksen tohon :) Oisin halunnu tulla tänne vähän aiemmin että oisin ollut täällä kun koulu alko, koska sillon on helpompi tutustuu ihmisiin. Koska tulin 2 viikkoo myöhemmin, kaikki oli jo tottunut koulunkäyntiin ja kaveripiirit ja lounas pöydät sun muut oli jo muodostunut, niin oli vaikea tunkea kaikkeen mukaan. Mutta monet tuli ja tulee vieläkin kiinnostuneina juttelemaan :) Opettajat ei suutu mulle hirveesti jos palautan joitain juttuja myöhässä, koska ne aattelee et tarviin enemmän aikaa koska oon ulkomaalainen. Todellisuudessa mun enkku on parempi kun joidenkin täällä, mut eipä siinä mitään valitettavaa oo et saan tollasii vapautuksii! :D En usko et oon kertonut noista jutuista, mutta vaikka olisinkin niin silti saa aina kysyä :)


nii ja jäi vielä että tuleeko tuntemattomat ihmiset juttelemaan vaan kadulla siell? ja sitten voitko kertoo jotain negatiivisempia asioita sun vaihtarielämästä, ku haluisin saada kokonaiskuvan vaihtarin elämästä, en vaa parhaimpia puolia:)


- Välillä jotkut tervehtii, mutta ei oikeastaan mitään kunnon keskusteluja tuntemattomien kanssa pidetä kadulla. Negatiivisii asioita mulla ei oikeestaan oo kerrotavana koska kaikki on mennyt hyvin! Ainoo huono puoli on tietenkin se ikävä joka yllättää välillä.


mitä oot kaivannu eniten? miten pidät yhteyttä kavereihin/perheeseen? millasta on ollu koulussa? mikä on sun päivärutiini siellä?


- Oon selitelly jo noista jutuista joita kaipaan eniten, mut siihen listaan voisin lisätä vielä salmiakki, laku, ruisleipä, karjalanpiirakat, sauna ja yms. suomalaisii juttuja. Muutamaan kaveriin jotka on Amerikassa myös oon yhteydessä ihan päivittäin soitellen ja tekstaten, ja oon skypettänyt jo noin 10 eri ihmisen kanssa. Koulussa menee hyvin! Paitsi olin sairastelun takia koulusta pois aika monta päivää, niin jäin jälkeen ja jouduin kirii aika paljon ja joitain asioita jäi tekemättä niin se laski vähän joitain numeroita, mutta parempaan suuntaan mennään taas! Ja voisin tehdä postauksen jossain vaiheessa mun päivärutiinista täällä :)


Sun hiukset on ihanat! Miten sä hoidat niitä? :)


- Hahaha kiitos! :D En mitenkään erikoisesti, pesen shampoolla ja hoitoaineella välillä joka päivä ja välillä joka toinen. Ja jos kuivaan tai kiharran käytän lämpösuojaa, that's it :D


Millanen kamera sulla on siellä?


- Mulla on järkkäri, Canon EOS 600D :)


mun kysymyksii ei näy :(


- Haha en pistänyt mitään kysymyksiä näkyviin koska vastasin niihin tällee :)


Tykkäsittekö tällasesta postaus ideasta? :) Pitäiskö mun tehdä kysymyspostauksia useemmin/uudelleen?

9 comments:

  1. joo salee pitäis mut voitko tehä sillee et karsit ne kysymykset mitkä on kysytty samaan otteeseen sata kertaa pliiderii. siisniiku täs postaukses oli samoi kysymyksii 50kappaletta. ja kiva ku vastasit mun kysymyksee. i'm disappointed

    ReplyDelete
  2. joo tee uudestaa , tää oli kiva :-) paljon informationii :D

    ReplyDelete
  3. Kiva postaus =) Maksaapa YFU:lla vousi paljon :DD!
    Koska suurimmalla osalla järjestöistä se maksaa noin 7000-9000 :D

    ReplyDelete
  4. kyllä oli hyvä idea ja toki kannattaa useemminkin tehä:) ja tää on ihan älyttömän hyvä blogi ja itsekin vaikutat niin ihanalta ihmiseltä! kaikkee hyvää sulle sinne amerikkaan:)

    ReplyDelete
  5. aijaa oot tylys! :) oliko sulla joku tietty syy lähtee vaihtoon just USA:an, jos kerran oot asunut siellä jo? :)

    ReplyDelete
  6. miks lähit jenkkeihin vaihtoon jos sun enkku on parempi ku noiden jenkkiläisten (niiku tuolla sanoit että se on parempi ku useiden siellä..)? vai lähitkö enemmän hakemaan kokemuksia, vai hä? ja oliko sulla muita vaihtoehtoja ku jenkkilä sillo ku hait? :) mä nimittäin oisin hakenu jonneki muualle päin maailmaa jos osaisin jo täydellisesti kyseisen kielen.. :)

    ReplyDelete
  7. tua: no mä koitan tulevaisuudessa tehdä niin :) ja sorry siin ei ollu kysymysmerkkii niin aattelin et se oli retorinen kysymys tai miten ikinä toi sanotaan...... heheh :)

    heidi: juuu teen, kiitos! :)

    Anonyymi: kiitos! :) joo yfu:lla se oli joku 8000 mutta siihen kun lisättiin esim vakuutus, viisumi ja yms tollaset jutut niin kyllä se hinta vähä nousi. mutta haha joo vaihtarivuos ei oo mikään halvin juttu! :D

    Anonyymi: selvä juttu :) ja apua kiitooos super paljon! :)

    Anonyymi: juu tylyläinen olen :) mulla oli moniakin syitä lähtee amerikkaan, esim oon aina halunnut kokea tän amerikkalaisen high school elämän jota mä täällä nyt elän. ja halusin saada vähän vaihtelua ja kokeilla kaikkee uutta! JA halusin päästä taas puhuu enkkuu kunnolla pitkästä aikaa, siinä oli joitain syitä :)

    Anonyymi: ^tossa ylempänä selitin miks tänne halusin :) eli joo, kokemuksia ja yms tulin hakemaan haha. oli mulla muita vaihtoehtoja, mutta olin varma että haluun jenkkeihin niin pistin tän ekaks, muita mulla oli esim australia ja/tai uusi seelanti (en muista oliko molemmat tai vaa jompi kumpi, mutta kummatkin on vähän liian kaukana kotonta) sekä kanada ja mexico jos nyt oikein muistan. mexico ois ollu siisti myös mutta jännitin jo tänne tuloa aika paljon niin olisin siellä ollut ihan pulassa, varsinkin kielen kanssa. mutta niin, en mä kielen takia amerikkaa valinnut :)

    ReplyDelete
  8. tunnetko nicolen filipiineiltä vaii ?

    ReplyDelete
  9. eeeen, asuttii siellä kai samaan aikaan mutta ei tunnettu, muutama päivä sen jälkeen kun alotin koulun 3 luokalla suomessa niin me tutustuttiin ja siitä asti ollaa oltu parhait kamui :)

    ReplyDelete

Make my day, leave a comment :)