August 31, 2011

differences

Helloou! Mulla ei oikeestaan uusia kuvia nyt ole, joten pistin tähän pari kuvaa sieltä kampus reissulta ettei tää ihan tylsä postaus olisi :) Mitään liian eriskummallista ei ole nyt tapahtunut josta voisin tarinoida, joten päätin kirjotella vähän eroista Suomen ja Kentuckyn/USAn välillä joita oon jo huomannu täällä ollessa. Ja oon ollu täällä noin 5 päivää.

KOULU
- Kaikki täällä käyttää koulureppua (paitsi mä).
- Välitunnit kestää aina 4 minuuttia, ja siinä ajassa pitäis ehtiä koulun toiselta puolelta lokeron kautta seuraavalle tunnille. Onneks mun koulu ei oo NIIN iso niin en oo viel toistaseks myöhästynyt.
- Täällä soi siis aina kello kun tunti alkaa/loppuu, ja sillon pitää olla jo valmiina istumassa pöydän ääressä kirjat sun muut auki. Ja taululle kirjotetaan välitunnin ajaksi "Bellringer" eli tehtäv(i)ä jo(t)ka tehdään tunnin alussa kun ihmisiä alkaa tulla luokkaan.
- Lounas koulussa on ainakin mun mielestä todella sekava, tai sit mä en oo varmaan vaa tottunu tähän vielä. No en tietenkään oo, mut se on silti sekava. On niin monta paikkaa mistä voi hakee ruokaa, enkä tiiä mistä saan ottaa! Meillä on jotkut ihme koodit jotka pitää näppäillä johonkin vempaimeen kun on ruokaa hakenut, joka on mun mielestä niin outoa kun on tottunut siihen ilmaseen kouluruokaan Suomessa, jota kaikki syö.
- Tunnit alkaa/loppuu ihan outoihin aikoihin. Esimerkiksi mun yks tunti on klo 10:06-10:58, ja jos oikein laskin niin tunnit kestää noin 52 minuuttia.
- Monet sanoo että koulu täällä on naurettavan helppoa, ei kyllä ole. Mä oon just vaihtamassa helpompaan matikkaan ja espanjaan koska ne on liian vaikeita.
- Jos haluaa poistua kesken tunnin (esim vessakäynti) niin tarvitsee luvan. Meille ainakin jaettiin 4 "hall pass"ia 9:lle viikolle, ja jos emme käytä niitä, yhdestä hall passista saadaan 2 pistettä, eli yhteensä voi saada 8 pistettä jotka korvaa sitten huonosti menneitä kokeita tmv.
- Täällä on sama lukkari joka päivä. Samat tunnit, samassa järjestyksessä, saman pitunen koulupäivä joka päivä ympäri vuoden, joka on mun mielestä aika tylsää.
- Mulla on niin paljon ongelmia mun lokeron avaamisen kanssa. Mä en vaan millään saa sitä auki!! Pari kertaa oon onnistunut saamaan sen itse auki (ja nekin jollain neljännellä tai viidennellä yrityksellä) mutta yleensä joku ohikulkija kysyy tarviinko apua. Oon nolo.
- Täällä tunnit sekottuu sillee, että sophomorei ja seniorei saattaa olla samalla tunnilla.
- Joka koulupäivän alussa kuulutetaan joku ihme juttu jonka aikana pitää seistä ja pitää toista kättä sydämen (?) kohalla. Mä yleensä vaan nousen seisomaan ja ihmettelen että what is going on haha.

MUUTA
- Kotona käytetään kenkiä, joka on mun mielestä niin outoa. Mä kuljen täällä aina paljain jaloin tai sukat jalassa.
- Käytiin yhen tytön pool partyssa viikonloppuna, ja kukaan siel ei käyttänyt bikineitä, kaikilla oli joko kokouimapuku tai sellanen pitkä yläosa ja shortsit. Tai sit ui t-paita päällä.
- Autolla kuljetaan joka paikkaan, ei täällä oo julkista liikennettä. Tai emmä ainkaa mitää bussei oo nähny!
- Kaikki varmaankin tietää että 16-vuotiaat saa ajaa, mut päätin kuitenkin kirjottaa sen tähän. Se on niin siistii ja hauskaa kun pääsee 16-vuotiaan siskon kyydissä kouluun joka aamu whoooo!
- Suihkus ei oo sitä käsisuihkujuttuu, ja vesi ei tuu yhtä tehokkaasti kun Suomessa. Eli seisoskelet siinä alla kun joku ihme kapistus ripottelee vettä sun päälle.
- Monet käyttää leveälahkeisia farkkuja. Ei niitä Suomessa enää nii paljoo näy päivittäin käytössä, mutta täällä harvoilla on kapeat farkut.
- Kyllä varmaan Suomessakin monet käy kirkossa ihan säännöllisesti, mutta todella monet täällä käy kirkossa joka sunnuntai, ja mä en oo viel ainakaan siihen ajatukseenkaan tottunut.
- Kaikenikäiset hengaa kaikenikäisten kanssa. Tai ainakin melkee, mutta viikonloppuna täällä oli kylässä 14-vuotias ja college oppilas ja me kaikki oleskeltiin yhdessä. Ja muutenkin nuoremmat vaikuttaa niin paljon vanhemmilta täällä, ja vanhemmat nuoremmilta haha
- Subwayssa on 3-4 eri JUUSTOA mistä valita!! Ja muutenkin täällä on enemmän valinnanvaraa kaiken suhteen, lankakeristä onnittelukortteihin ja bageleista kaikkeen muuhun!
- Annokset ravintoloissa tai yms on paljon isompia. Pieni juoma on saman kokonen kun Suomessa keskikokoinen tai iso. Suunnilleen.

Kirjottelen varmasti eroista vielä myöhemmin lisää kun niitä vuoden aikana kohtaan, mutta tässä oli kyllä aika reippaasti jo! Nyt checkkaan että läksyt on varmasti kaikki tehty (jep tääkin on eroavaisuus, täällä läksyt on cool hahaha no ei ihan mutta kaikki tehtävät tehdään!) ja menen nukkumaan :) Hyvää yötä 

7 comments:

  1. meil ei oo tota hall pass systeemii, toi on weird :-D me saadaa käydä vessas nii paljo ku halutaa hehe. mut toisaalt ois kiva jos sais korvattuu bad grades noil! and i dont even have a locker haha. mut nea hei mieti sitä ku ajan kahestaa mun 15 vuotiaan siskon kaa autossa :-D se on aikamoista menoa hehe....carey sais ajaa vaa vanhemman läsnäolles kosk sil on vast sen permit mut me ajetaa välil vaa kahestaa, its fun :D

    ReplyDelete
  2. Toi kuullostaa niin erilaiselta ku mitä suomessa on :D

    ReplyDelete
  3. mitä ihmettä :D haha vähä eri menoo ku tylyssä..

    ReplyDelete
  4. Anonymous4/9/11 17:39

    hahah en ikin varmaa tottuis toho et kengät jalas kotona::D
    kuulostaa et sul menee kivasti siellä:) pidä lippu korkeella!
    t. larppaliini

    ReplyDelete
  5. hahaha emmäkää, siks en pidäkään :DD jooo menee tosi kivasti! tykkään iha hirveesti :) ja pidänpidän!

    ReplyDelete

Make my day, leave a comment :)